نتورک مارکتینگ چیست ؟و چگونه کار میکند

نتورک مارکتینگ چیست ؟

بازاریابی شبکه‌ای یا Network Marketing یا فروش هرمی یا بازاریابی چندسطحی  با نام اختصاری اِم‌اِل‌اِم ، نوعی شیوه فروش است که در آن کمپانی‌ها محصولات و کالاهای خود را بدون تبلیغات و بدون واسطه به فروش می‌رسانند، و مشتریان پس از خرید در صورت تمایل می‌توانند محصولات کمپانی را بازاریابی کنند و سود بگیرند. درآمد در بازاریابی شبکه‌ای هم در ازای فروش مستقیم کالا و هم در ازای فروش از طریق زیرمجموعه کسب می‌شود.افراد زیر مجموعه با فروش محصولات علاوه بر سود خود به فرد معرفی کننده که زیرمجموعه او شدند نیز سود میدهد.

در واقع در بازار یابی شبکه ای دو نوع سود وجود دارد نوعی از طریق فروش محصول و نوعی دیگر از طریق یافتن زیر مجموعه است.

در بازاریابی شبکه‌ای، بازاریاب‌ها به صورت حضوری یا از طریق شبکه های اجتمایی اقدام به فروش محصولات شرکت می‌کنند. در حال حاضر به ترتیب کشورهای آمریکای شمالی، چین، کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا و ژاپن در زمینه بازاریابی شبکه‌ای پیشرو هستند.

البته بازار یابی شبکه ای یا نتورک همیشه سود نمیدهد تحقیقات آژانس‌های نظارت بر مصرف‌کننده به‌طور مستقل، نشان می‌دهد بین ۷۰ تا ۷۵ درصد از افراد شرکت‌کننده در بازاریابی شبکه‌ای به درآمدهای بالا نمی‌رسند.

قدمت بازار یابی شبکه ای

  1. ایده اساسی درآمدزایی بازاریابی شبکه‌ای از فرمول تصاعد گرفته شد، که در سده ششم قبل از میلاد توسط فیثاغورس و در سده سوم قبل از میلاد توسط اقلیدس در کتاب معروف «مقدمات» به جهان معرفی شد.
  2. اولین بار، یک شرکت دوچرخه‌سازی در روسیه از این ایده استفاده کرد و برنامه‌ای ترتیب داد که مشتریان با پرداخت ۱۰ روبل به جای ۵۰ روبل صاحب دوچرخه شوند اگر چهار مشتری دیگر نیز معرفی کنند؛ ولی فروش کمپانی به‌سرعت رو به اشباع رفت.در روسیه به آن «شرکت بَهمنی» و در فرانسه به آن «گلوله برفی» لقب دادند و صد در صد تقلب و کلاهبرداری تلقی شد. از آن پس، سیاستمداران، اقتصاددانان و جامعه شناسان زیادی به دنبال پیدا کردن راهی بودند که از این ایده به نفع همه استفاده کنند.
  3. اولین کمپانی که به‌طور رسمی فعالیت بازاریابی چند سطحی را در سال ۱۹۳۰ آغاز کرد، کمپانی ویتامین کالیفرنیا بود که نام خود را در سال ۱۹۳۹ به نوترالایت تغییر داد و امروزه محصولات خود را از طریق کمپانی ام‌وی به فروش می‌رساند.

تفاوت بازاریابی شبکه ای و شرکت های هرمی

به گفتهٔ کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC)، شرکت هرمی شرکتی‌ست که به اعضایش حق کمیسیون می‌دهد تا افراد جدید را وارد کنند. شرکت‌های هرمی محصولی را نمی‌فروشند و پول‌های مشتریان را در یکجا جمع می‌کنند و با آن کاری انجام نمی‌دهند. این شرکت‌ها در اکثر کشورهای دنیا از جمله ایران غیرقانونی هستند؛ چون در ازای جذب افراد پول می‌دهند به‌طور اجتناب‌ناپذیر فرو خواهند پاشید و وقتی هرم فروپاشی کند، به جز عده‌ای که در بالای هرم هستند همه دست خالی می‌مانند یا به عبارتی پول خود را می‌بازند.

FTC می‌گوید داشتن محصول، قانونی بودن شرکت را تعیین نمی‌کند. بعضی از شرکت‌های هرمی برای رد گم کردن، استراتژی خود را بازاریابی چندسطحی معرفی کرده و محصولی را در پلان خود قرار می‌دهند ولی چون هدفشان فروش محصول نیست، قیمت آن بسیار بالاتر از بازار آزاد خواهد بود، یا اینکه دریافت محصول در آن شرکت‌ها مشروط به فعالیت در پلان تجاری‌شان است که برای کسانی‌که نمی‌خواهند یا نمی‌توانند مشتری پیدا کنند، پول از دست می‌رود. دو مشخصه بارز کمپانی‌های هرمی:

انبار کردن کالا

کمپانی مشتریان را وادار می‌کند که تعداد هر چه بیشتری کالا (عموماً با قیمت بسیار بالایی) بخرند تا درآمد بیشتری داشته باشند، حتی اگر نتوانند آن کالاها را به مصرف برسانند. در این صورت افراد رأس هرم سود هنگفتی می‌کنند در حالیکه محصول چندانی را به بازار ارائه نکرده‌اند و محصولات در زیرزمین‌ها انبار شده‌اند.

عدم خرده فروشی (فروش جزء به مردم)

به دلیل کیفیت پایین محصولات و هزینهٔ بالای آنها، در اغلب شرکت‌های هرمی محصولات فقط بین اعضای داخل هرم توزیع می‌شود، نه بین مردم عادی بیرون از هرم.

بازار یابی شبکه ای چیست و چگ.نه کار میکند

قانونی بودن یا غیر قانونی بودن بازار یابی شبکه ای

در حال حاضر، قوانین و مقررات فعالیت در شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای در اکثر کشورها معین شده‌اند؛ ولی هیچ ارگان مشخصی وجود ندارد که مشخص کند یک کمپانی خاص هرمی یا شبکه ایِ قانونی است اما در ایران، قانونی یا غیرقانونی بودن یک شرکت بازاریابی شبکه‌ای را وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص می‌کند.

از نگاه FTC, BBB, AG هر کمپانی که بیشتر به جذب بازاریاب می‌پردازد تا فروش محصول به مردم عادی، هرمی و غیرقانونی است.

پایداری بازار یابی شبکه ای

به گفتهٔ ریچارد پو در کتاب موج چهارم، قدرت کمپانی‌های شبکه‌ای در پنج سال اول کاری مشخص می‌گردد. یک کمپانی در ۲ سال اول فعالیت خود، بیش از ۵۰٪ احتمال شکست دارد و کمپانی که ۵ سال به تعهدات خود عمل کند، احتمال شکستش به ۱٪ خواهد رسید.به گفتهٔ مقاله‌ای ازیواس‌ای تودی، برای بازاریاب‌های ام‌وی، پول درآوردن از بازاریابی چند سطحی بسیار سخت است، اگر نگوییم غیرممکن است.

بهتر است پیش از ورود به بازاریابی شبکه‌ای، موارد زیر انجام شود:

گرفتن سابقه کمپانی

تحقیق دربارهٔ محصولات

پرسش و پاسخ دربارهٔ برنامه و موفقیت

کشف مرزها و محدودیت‌ها

ارتباط برقرار کردن با بالا سری‌ها و گرفتن نشانی و شماره تلفن

مشورت گرفتن از وکیل یا مشاور حقوقی که در سیستم نباشد (ذینفع نباشد و در واقع بی‌طرف باشد و گمراهتان نکند)

زمان بگذارید. سریع تصمیم نگیرید و قرارداد نبندید تا مدتی فکر کنید.

ببینید که این کار اصلاً به درد شما می‌خورد؟ با بالاسری‌ها دربارهٔ وقت گذاشتن و هزینه‌های جانبی بپرسید.

تحقیق زیاد و توجه به مشکوک بودن اصرار بیش از حد آشناکنندگان برای عضویت سریع شما

گول حرف‌های رؤیایی دیگران را نخوردن و عاقلانه فکرکردن به اصل موضوع

کسب اطلاعات دربارهٔ بازار محصولات شرکت

کلام اخر

در واقع موفقیت در این گونه  بازار یابی ها به دو صورت اتفاق میافد در قدم اول باید قبل از ور.د به نتورک باید به دنبال یک شرکت معتبر که سابقه خوبی دارد باشیم ودر قدم دوم در رسیدن به موفغیت پشتکار خود  فرد و مهارت بازار یابی است

در کشور ما ایران از معتبر ترین شرکت های نتورک میتوان به بادران گسترانپنبه ریز -زندگی سبز –اویژه سگال

اگر مقاله برایتان مفید بود با دوستانتان به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

راهای ارتباطی

شما میتوانید از طریق شماره های زیر یا شبکه های اجتمایی با ما در ارتباط باشید

شماره تماس (۱): ۰۹۳۹۶۸۳۲۲۳۷

شماره تماس (۲): ۰۹۳۷۲۹۵۱۸۳۱

برای ارتباط از طریق ایمیل کلیک کنید

  تیم آتلان وب همواره تمام تاش خود را دارد که به بهترین نحو رضایت مشتری های عزیز را جلب کند تیم ما این کار را از روی عشق انجام میدهد و هدف اصلی ما  رشد کسبو کار شما هموطن عزیز است