سئو (قسمت اول)

سئو

سئو یا همان بهینه سازی موتور های جستو جو Search Engine Optimization  یک از عناوین مهم در طراحی سایت میباشد که ان را میتوان به شکل زیر تعریف کرد:

  • سئو وب(بهينه‌سازي موتور جستجو) به معناي فريب و يا دستکاري موتور‌هاي جستجو و سو استفاده از این سرویس ها نیست. بلکه آن‌ها براي کمک کردن به بهبود رويت و ارتباط وب سايت‌ها در نتايج جستجوي طبيعي با هدف رسيدن به رتبه‌بندي بالا، ايجاد شده‌اند 
  • سئو را مي‌توان مجموعه‌اي از روش‌ها براي تغيير استراتژيک وب سايت‌ها در نظر داشت. اين فرآيند به بيان مهمترين عوامل مرتبط صفحه و افزايش اهميت آن در صفحه نتايج جستجو، مي‌پردازد.
  • سئو فرآيند ساده‌اي نيست که به راحتي اجراسازی شود زيرا نيازمند دانش زياد، علم پيش زمينه‌اي و صبر است.
  • الگوريتم رتبه‌بندي گوگل داراي بيش از ۲۰۰ معيار جهت رتبه‌بندي يک سايت است. از اين رو کارشناسان سئو مي‌بايست مهم‌ترين اين معيار‌ها را جهت پياده‌سازي موفق سئو بدانند
سئو و تعاریف آن

تاریخچه سئو

سئو در اوايل سال ۱۹۹۰ اولين موتور‌هاي جستجو کار خود را آغاز کردند؛

بعضي از محبوب‌ترين آن‌ها Infoseek،Alta Vista و Yahoo بودند.در آن زمان مردم موتورهاي جستجو را به ديد يک ليست فهرست شده نگاه مي‌کردند که همانند صفحه زرد، سئو اوليه بر اساس حروف الفبا انجام مي‌شد. در اين ليست صفحاتي همچون AAA در بالاي اين ليست وجود داشتند.

ظهور موتور هاب جستوجو

به تدریج و مداوم اينترنت موتورهاي جستجوي جديد‌تري ظاهر مي‌شدند

که از الگوريتم‌هاي رتبه‌بندي پيچيده‌تري استفاده مي‌کردند. اين الگوريتم‌هابا معيار تراکم کلمه کليدي ( تعداد

دفعاتي که يک کلمه کليدي يا يک عبارت در يک صفحه استفاده شده تقسيم بر تعداد کل کلمات صفحه) و

برچسب‌هاي شبيه براي فهم محتويات وب سايت‌ها استفاده مي‌کردند. به دنبال اين رشد سئوبراي بيشتر ديده

شدن سايت‌ها فعاليت key-words خود را شروع کرد.

رقابت بر سر رتبه بندی

با توسعه رتبه‌بندي صفحات توسط موتور‌هاي جستجو، مهندسين سئو به دنبال پيدا کردن راه‌هايي جهت

تاثيرپذيري در رتبه بندي اين موتورها چه با استفاده از روش‌هاياخلاقي و چه غير اخلاقي روي آوردند

يک مقاله که توسط نيويورک تايمز در نوامبر سال ۱۹۹۶ چاپ شد راجع به توسعه‌دهندگان وب صحبت کرد که

براي قرارگیری در بالاي صفحه نتايج جستجو از روش‌هاي غير اخلاقي سئو استفاده مي‌کردند.

رقابت توسعه دهندگان وب

اين مقاله توضيح مي‌دهد که چگونه توسعه‌دهندگان وب به راحتي يک سايت را به همراه کلمات کليدي ويژه که

معمولا در پشت گرافيک سايت پنهان شده است  بارگذاري مي‌کنند که در نتيجه موتورهاي جستجو اين کلمات کليدي را شمارش کرده و رتبه بندي سايت را افزايش مي‌دهند.

همانگونه که گفته شد پیدا کردن رتبه‌بندي بالا براي کلمات کليدي خاص در اوايل کار خيلي راحتي نسبت به امروز بوده است.

جلوگیری از سو استفاده

با بکار گيري روش‌هاي غير اخلاقي در آن زمان قرار گرفتن در بالاي ليست نتايج جستجو تضمين شده بود. امروزه

الگوريتم‌هاي موتورهاي جستجو پيچيده‌تر شده‌اند و خيلي سخت است که کارشناسان بهينه‌سازي بتوانند

موتورهاي جستجو را دستکاري کنند،

البته اين بازي موش و گربه بينکارشناسان سئو و موتورهاي جستجو امروزه نيز وجود دارد و ادامه پيدا خواهد کرد.

رقابت بر سر سئو

اهداف سئو چه میباشد

  • سئو با کمک به وب سايت‌ها برای  بدست آوردن محل بالا در نتايج جستجوي طبيعي و افزايش ارتباط بين صفحات و کلمات کليدي وارد شده توسط کاربران است.
  • نمايش دادن بيشترين صفحات مرتبط با پرس‌و‌جوي جستجوي وارد شده داراي مزاياي زيادي هم براي کاربر.
  • و هم براي موتور جستجو است که در آن کاربر بيشترين نتايج مرتبط جستجو شده را پيدا مي‌کند و موتور جستجو قابل اعتماد مي‌شود چرا که الگوريتم آن بيشترين صفحات مرتبط را نشان مي‌دهد.
رقابت بر روی کلمات کلیدی:
  • سئوبراي بهبود رتبه‌بندي سايت‌ها در نتايج جستجوي طبيعي کار خود را شروع کرد، اين فرآيند نيازمند دانش و زمان براي پياده‌سازي روش‌هاي خود شد. زمان، بزرگ‌ترين سرمايه‌گذاري اوليه براي بهينه شدن سايت و يا يک صفحه است
  • باتوجه به اينکه چگونه کلمات کليدي رقابتي در بهينه سازي مورد استفاده قرار مي‌گيرند، سئو هفته‌ها يا ماه‌ها طول مي‌کشد تا به نتيجه برسد
  • . اگر چه ممکن است نتايج بهينه‌سازي جستجو به سرعت ديده نشود ولي در دراز مدت مزاياي سئو باعث بالارفتن رتبه‌بندي سايت و افزايش بازديدکنندگان است
  • . براي وب سايت‌ها خيلي مهم است که در صفحه اول نتايج جستجو گوگل به خصوص جزو سه تا نتيجه طبيعي اول که ۵۸٫۴ درصد کليک‌ها را شامل مي‌شود، قرار گيرند.
  • تعجبی نداره که  که وب سايت‌ها با محصولات و خدماتي که بفروش مي‌رسانند بر سر رسيدن به رتبه يک نتايج جستجو رقابت کنند. به عنوان مثال کلمه کليدي رقابتي “بيمه خودکار” ۱٫۵ ميليون جستجوي گوگل را در ماه به خود اختصاص مي‌دهد.

نتیجه:

اين بدين معني است که ۳ جايگاه اول ۵۸٫۴ درصد بازديدکنندگان و خود جايگاه اول ۳۶٫۴ درصد بینندگان را به خود اختصاص مي‌دهد. اين مسئله براي خيلي از سايت‌ها سودمند است که در بالاي نتايج جستجو قرار گيرند به خصوص آنهايي که با افزايش ترافيک سايت به تعداد مشتريانشان اضافه مي‌شود

بررسی کلمات کلیدی در سئو

به طورکلی و خلاصه اهداف کلی سئو به شکل زیر است :

  • تاثیر خوب و جالب توجهی در بازدید وب دارد.
  • باعث به وجود امدن برندینگ کسبو کار ها میشود.
  • ترافیک سایت را بالا میبرد .
  • باعث میشود وب سایت ما در نتایج جستو جو گوگل در موقعیت بالا تری قرار بگیرد .
  • افزایش فروش محصولات را ایجاد میکند.
  • بهترین ابزار برای تیلیغات میباشد
بررسی هاداف کلی سئو

(On Page SEO) یا سئو داخلی چیست؟

سئو داخلی به کنترل مستقيم کدها و يا محتويات وب سايت شما اعم از متن، تصوير، پيوند و … مرتبط مي‌شود؛ به طور کلي هر چيزي که در سايت خود بارگذاري مي‌کنيد مربوط به SEO On Page مي‌شود. اين روش پايه تمام تلاش‌هاي بهينه‌کردن است زيرا در on page  شما بيشترين کنترل را روي آن داريد.

هر گونه تغييري را که شما در محتويات سايت خود ايجاد می کنید در نتايج جستجو تاثير گذار خواهد بود لذا خيلي مهم است که روش SEO On Page بدرستي قبل از روش SEO Off Page انجام شود.

سئو on page چیست؟

(Off Page SEO) یا سئو خارجی چیست؟

بر خلاف روش پیشین که توسعه وب سايت با کنترل مستقيم بالايي انجام مي‌شد، روش بهينه سازی بیرون صفحه شامل تمام ارتقاهايي است که در خارج از وب سايت شما انجام مي‌شود؛ 

اين شامل تمام چيزهايي است که مي‌تواند در بدست آوردن رتبه‌بندي بالاي سايت شما کمک کند.

SEO Off Page در درجه اول در بدست آوردن پيوند دهندگان (پيوندهايي که از سايت‌هاي ديگر به سايت شما اشاره مي‌کنند) متمرکز مي‌شود سپس با استفاده از روش‌هايي که در خارج از وب سايت انجام مي‌شود به بهينه‌سازي موتور جستجو مي‌پردازد.

سئو off page چیست؟

سئو کلاه سفید چیست؟

در اصطلاحات فني اين حوزه، سئو کلاه – سفيد به مجموعه تکنيک‌ها و را و روش ها،  استراتژي‌هاي که از قوانين و راهنمايي‌هاي موتورهاي جستجو تبعيت مي‌کنند، اشاره دارد.

که اين به معني فريب يا دستکاري موتور‌هاي جستجو و يا کاربران به هيچ وجه نيست. اين همچنين به سئو اخلاقي نيز ياد مي‌شود زيرا دليل آن اين است که يا اجراي بلند مدت داشته و يا از دستورالعمل‌های صحيح جهت بدست آوردن رتبه‌هاي بالا در نتايج موتور‌هاي جستجو استفاده مي‌کند.

مفهوم سئو کلاه سفید

سئو کلاه سیاه چیست؟

به عبارتي ديگر اصطلاح سئو کلاه – سياه اشاره به جمعی  از دستورات دارد که به منظور فريب، بازي و دستکاري الگوريتم‌هاي موتورهاي جستجو به قصد بدست آوردن رتبه‌بندي بالا، بکار مي‌رود.

اين مهم است که بدانيد اين‌ روش‌ها غير اخلاقي بوده و توسط هيچ موتور جستجويي تاييد نمي‌شود و استفاده  اين روش‌ها خطر خارج شدن از فهرست پايگاه داده را براي هميشه در بر دارد.

انجام روشهاي سئو کلاه – سياه ممکن است که باعث افزايش رشد ناگهاني در نتايج جستجو شود ولي مي‌تواند منجر به پرداخت جريمه و يا حذف کامل از فهرست پايگاه داده موتور جستجو شود

محققین عواملی که در افزایش رتبه سایت تاثیر دارد را به ۳ سه بخش تقسیم بندی می کنند:

  • شرکت های دارنده موتور جستجو: جستجوکنندگان در صفحات موتورهای جستجو یک پرس و جو را اجرا می کنند سپس نتیجه آن در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش داده می شود.
  • وب مسترها و شرکت های بهینه سازی موتور جستجو: شرکت هایی که با استفاده از یکسری ابزار و مهارت ها تلاش می کنند رتبه وب سایت ها را در صفحه نتایج موتور جستجو افزایش دهند.
  • جستجو کنندگان در موتورهای جستجو: افرادی هستند که در موتورهای جستجو بدنبال یافتن اطلاعات مورد نظرشان هستند.

حرف آخر

محققین معتقد هستند افرادی که فعالیت بهینه سازی را انجام می دهند می بایست از آخرین تغییرات الگوریتم های موتورهای جستجو مطلع باشند و عواملی که باعث می شود ترافیک سایت افزایش پیدا نماید را بخوبی بشناسند و همچنین از کلماتی که کاربران نهایی بدنبال آن می گردند نیز آگاهی داشته باشند و بعبارتی دیگر می بایست اطلاعات خود را در سه دسته بندی بالا همیشه بروز نگه دارن.

 

برای داشتن وب سایت اصولی منطبق بر اصول سئو به برگه طراحی سایت مراجعه کنید.

اگر مقاله برایتان مفید بود با دوستانتان به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram