داستان سرایی در بازار یابی

استراتژی داستان سرایی در تبلیغات

داستان سرایی در بازار یابی  اگر مناسب و حرفه‌ای باشد همواره به موفقیت آن کمپین تبلیغاتی کمک می‌کند. بسیاری از از کارشناسان بازاریابی و تبلیغات اعتقاد دارند که حضور یک داستان قوی در پشت پرده فعالیت‌های تبلیغاتی یک شرکت به غنی سازی محتوای تولید کمک بسیاری می‌کند و احساسات بیشتری را بر می‌انگیزد و ارتباطات موثرتری شکل می‌دهد.

از گذشته خیلی از مردم و شعرا و نویسندگان مفهوم خاصی را که می‌خواستند ملموس‌تر انتقال دهند با داستان سرایی این کار را می‌کردند و عملا داستان سرایی از تکنیک‌های ارتباطی به صورت گسترده‌تر و عمومی تر بوده و همچنین بستری برای به نمایش گذاشتن درون نویسنده.

تبلیغات هم می‌توانند از این شیوه به نفع خود استفاده کند. شرکت‌ها می‌خواهند برند خود را در ذهن مخاطبان جا بیندازند و با تبلیغات این کار را انجام می‌دهند. در این صورت چه کاری بهتر از داستان‌سرایی برا مخاطب می‌شود پیدا کرد؟


همان بخش از ذهن ما که یک داستان را تجزیه و تحلیل می‌کند و داستان را در خود بررسی می‌کند تا به یه درک بینجامد همان برای فعالیت‌های اسنانی نیز استفاده می‌شود.

این یعنی داستان سرایی به طور مستقیم روی درک مخاطب از برند کسب و کارها می‌تواند تاثیرگذار باشد و داستان سرایی کمپین تبلیغاتی کمک می‌کند مخاطبان بازار هدف یک کسب و کار را بهتر بشناسند و بدین ترتیب راحت تر اعتماد کنند. با علم به تاثیر داستان سرایی کمپین تبلیغاتی، بازاریابان متخصص در شرکت‌های خود دست به تولید محتوای موثر می‌زنند.

سه مرحله مهم در بازار یابی داستانی

حتما برایتان اتفاق افتاده  است که شروع به دیدن یک سریال می‌کنید و ناگهان به خود می‌آیید که چند ساعت گذشته است و چندین قسمت پشت سر هم دیده‌اید.

کمی سعی می کنید به کارهای دیگر زندگی‌تان برسید یا کمی استراحت کنید و بخوابید اما ذهن شما همچنان درگیر داستان سریال است و پیش خود درباره قسمت‌های آینده خیال پردازی می‌کنید و بی صبرانه منتظرید تا قسمت بعدی را مشاهده کنید.

همه‌ی اینها بخاطر وجود داستان سرایی است که صرفا به نوشتن چند خط کلمه خلاصه نمیشود. این درگیر شدن ذهن بخاطر پیچیدگی‌های نهفته در داستان است: هدفی که دارد، مسیری که طی می‌کند و نتیجه‌ای که به آن می‌رسد.

storytelling-4203628_1920-930x620
۱- پایه گذاری اصول مبتدی و تعریف ماموریت‌ها

یک داستان قوی باید چشم‌انداز خوب داشته باشد و مسیری را انتخاب کند. هر کسب و کاری به دنبال سودآوری بیشتر

است و قطعا در راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی مهمترین هدف مادی همان جذب مشتری بیشتر و کسب سود بیشتر

است اما برای داستان‌سرایی کمپین تبلیغاتی باید به مفهومی فرا تر از سودآوری فکر کرد.

این‌که کسب و کارتان واقعا چیست؟ چرا شرکت شما وجود خارجی دارد؟ و اینکه برند شما قرار است چه چیزی را نشان بدهد؟


اگر هدفی برای بودن داشته باشید هدفتان قطعا باید ورای مسائل مادی باشد. در داستان سرایی کمپین تبلیغاتی باید در

نظر داشته باشید مخاطبان شما را می‌خوانند و باید بر ذهن آنها اثر بگذارید و برای درک و شعور آنها از مسائل احترام قائل

شوید.

 یکی از نمونه‌های خوب داستان سرایی کمپین‌های تبلیغاتی کاری است  که برند Honest Tea انجام داده است که با در

نظر گرفتن سلامت مصرف کنندگان و حفاظت هرچه بیشتر از محیط زیست به صورت کاملا شفاف چگونگی استفاده از

منابع محصولات خودرا با مشتریان خود در میان گذاشت و به آنها نشان داد که علاوه بر آن‌که می‌خواهد محصول با

کیفیتی به دستشان برساند بلکه به فکر سلامتی آنها نیز هست و به حیط زیست پیرامونشان هم اهمیت می‌دهد.

۲- ایجاد حس اعتماد با رویکرد صادقانه

یک داستان نمی‌تواند با داشتن تنها یک شروع خوب برای همیشه در ذهن مخاطبان باقی بماند و یک

سریال با یک قسمت پایلوت نمی‌تواند موفقیت قسمت‌های بعدی خود را تضمین کند، یک داستان سرایی موفق برای

رسیدن به این موفقیت و ریشه کردن در ذهن مخاطب مسیر پر فراز و نشیبی را طی می‌کند و تاثیرگذاری بر مخاطب و

جلب اعتماد آنها یک شبه بدست نمی‌آید و ممکن است حتی سالها به طول بینجامد.

 

یک بنگاه کسب و کار بعد از آنکه ماموریت‌های خود را شناخت باید پایه‌ای برای همه‌ی کارهای خود پیدا کند. مثل نقطه‌ی

پرگار. مسلما رویکردهای بازاریابی می‌توانند تغییر یابند و با پیشرفت تکنولوژی ابزارهای مختلفی ایجاد شوند که

سیستم‌های تبلیغاتی را به کلی تغییر دهند اما چیزی که نباید تغییر کند فلسفه و پیام کسب و کار است.

 

پیام پنهان در پشت یک تبلیغات اگر تغییر کند منجر به سردرگمی مخاطبش خواهد شد و هیچ مخاطب سردرگمی به

شما اعتماد نخواهد کرد. مخاطبان از محصولات کسی خریداری یا از خدمات کسی استفاده می‌کنند که آن‌ها را خوب درک

کنند و به شناخت دقیق‌تر و بهتری برسند.

هویت برند مسئله‌ایست که حیات یک برند به آن بستگی دارد. حتی در زمینه‌ی انتخاب اسم، طراحی لوگو و … این

فسلفه آغاز می‌شود و مسیر آن در داستان سرایی کمپین تبلیغاتی پی‌گرفته می‌شود. 

۳- رعایت اصول و تاکتیک‌های داستان سرایی

در داستان نویسی هم مانند هر کار دیگر ظرافت‌هایی وجود دارد و الگوها و تکنیک‌های خاصی طراحی شده است. هرکسی

نمی‌تواند بیاید و چندتا کلمه بدون وزن زیر هم بنویسید و بگوید این شعر است! یک داستان جذاب معمولا دارای سه

پرده‌ی آغازین، میانی و پایانی است که بسته به نوع روایت می‌تواند اشکال مختلفی به خود بگیرد. در زمینه داستان

سرایی کمپین تبلیغاتی هم شرکت و برند شما باید از اصول بازاریابی پیروی کند.

 


فیلمی که در ۲۰ دقیقه اول مخاطب را جذب نکند تا آخر فیلم هم موفق به جذب مخاطب و میخکوب کردن او روی صندلی

سالن سینما نخواهد شد. این جمله‌ایست که خیلی از نظریه پردازان سینما به آن اعتقاد دارند. شروع یک کمپین

تبلیغاتی هم باید فوی باشد. باید در همان فعالیت‌های اولیه اثرگذاری مطلوب را داشته باشد و فلسفه‌ی خود را به درک

عموم برساند و برداشت اولیه مخاطبان از تبلیغات شرکت مثبت باشند. شروع ضعیف می‌تواند برند شما را به عنوان

برندی ضعیف معرفی کند که در دنیای بازاریابی اینترنتی گسترده‌ای که این روزها مدام در حال بزرگ‌تر شدن است بدنام

شدن مثل سم مهلک است.

در داستان سرایی کمپین تبلیغاتی خود موقعیت‌های جذابی برای مخاطبان ایجاد کنید تا تحریک شوند و به موقعیت

پیش آمده فکر کنند. مشکلات این موقعیت را به مخاطبان خود شرح دهید و نشان دهید چگونه مشکلات را برطرف

می‌کنید یا در این موقعیت چه منافعی می‌توانید برای آنها ایجاد کنید.

امیدوارم این  مقاله (داستان سرایی در بازار یابی )که توسط تیم آتلان وب گرد آوری شده ، مورد استفاده دوستان و عزیزانی که قصد شروع کسبو کار  خود دارند قرار گرفته باشد.

شما می توانید سفارش  طراحی سایت خود را از طریق شماره تلفن۰۹۳۹۶۸۳۲۲۳۷ با ما در میان بگذارید. پیاده سازی طرح و ایده شما به بهترین شکل ممکن، مهم ترین هدف تیم آتلان وب است . شما دوستان می توانید جهت مشاوره  و راهنمایی با ما در ارتباط باشد  یا برای اطلاع از قیمت و سفارش لینک مقابل را کلیک کنید.

boy-headset

در یافت مشاوره رایگان

گسترش کسب و کار شما با یک کلیک

دریافت مشاوره

برای دریافت مشاوره رایگان کلیک کنید
گسترس کسب و کار من
اگر مقاله برایتان مفید بود با دوستانتان به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

باما همراه باشید در شبکه های اجتمایی آتلان وب همراه شما                                                                              تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مجموعه آتلان وب است

شما به کمک نیاز دارید? با ما چت کنید